19 december 2019: Symposium ‘Robotiseren en leren innoveren’ Industrial Robotics

Vertel het me en ik vergeet het, laat het me zien en ik onthoud het, laat het me ervaren en ik maak het me eigen. Deze quote van Confucius vat het symposium van Fieldlab Industrial Robotics op 27 november goed samen. Tijdens de bijeenkomst gingen ondernemers en onderwijs samen in gesprek over innovatie op scholen en in het bedrijfsleven.

Leren met scrum
Het is een werkwijze die steeds vaker wordt toegepast in het bedrijfsleven: scrum. Niels Rook, teamleider bij Landstede, liet tijdens het symposium zien dat het scrum onderwijsconcept van Landstede hier goed bij aansluit. Het leren van zelfstandigheid en verantwoordelijkheid zijn hierbij het belangrijkste uitgangspunt. Competenties die volgens de aanwezige ondernemers erg gewenst zijn in het werkende leven. Studenten Matthieu en Koen deelden hun ervaringen met het scrum onderwijs.

Innoveren door robotiseren
Rik Grasmeijer vertelde hoe men met intrgraal robotiseren, een van de onderzoeksgebieden van het Fieldlab Industrial Robotics, stappen kan zetten in het robotiseren en innoveren van de onderneming. De inzet van studenten hierbij is volgens hem onmisbaar. Samen met Windesheim studenten Antal en Frans liet hij zien hoe deze belangrijke ontwikkeling een plak kan krijgen binnen de organisatie.