6. Freshteq

Freshteq staat voor Smart Industry in de internationale tuinbouw. Digitale technologie biedt ook voor de tuinbouw volop innovatieve mogelijkheden. Dit fieldlab onderzoekt hoe digitalisering in de kas een plek kan krijgen.

  • Locatie: Naaldwijk
  • Transformaties: Connected Factories
  • Partners: Demokwekerij Westland, TU Delft, WUR, TNO, Greenport Horti Campus en InnovationQuarter.
  • Jaar: 2015
  • Website: www.worldhorticenter.nl
  • Contactpersoon: John van Adrichem, john@pvafinancieel.nl

Challenge

Maatschappelijke thema’s zoals voedselvoorziening en voedselveiligheid wereldwijd vormen het vertrekpunt voor de activiteiten in fieldlab Freshteq. Bedrijven, kennisinstellingen en telers werken samen in Freshteq aan geïntegreerde oplossingen. De gezamenlijke innovaties zullen gericht zijn op onder andere teeltsystemen, post-harvest, datamanagement, robotisering, watermanagement en groeimedia.

Werkwijze

Freshteq is gevestigd aan het “mechanisatieplein” van het World Horti Centre. Naast het fieldlab zit daar ook het Techniek Ontwikkel Loket (het voormalige IDC Robotica). In het Fieldlab werken toeleveranciers samen aan internationale vraagstukken die verder gaan dan het leveren van een kas of teeltsysteem. Dit zijn zaken die ieder bedrijf afzonderlijk niet kan aanvliegen vanwege de complexiteit. Bedrijven werken in deze broedplaats gezamenlijk aan technologische ontwikkelingen en systeeminnovaties die nodig zijn om te voldoen aan complexe internationale opdrachten. Te denken valt aan grootschalige agroparken en vraagstukken op het gebied van lokale en duurzame voedselvoorziening voor de stedelijke gebieden in de wereld.

Resultaten

In het world horticentre bouwt het fieldlab een nieuwe all-climate kas. Ook de teeltopleiding van MBO Westland gaat hiervan gebruik maken. Onderzoekers kunnen in deze kassen (350 m2 groot) met twee afdelingen van ieder 100 m2, verschillende klimaten van waar ook ter wereld, nabootsen. Buitenlandse telers of investeerders kunnen door proeven in de all-climate kas zien hoe zij het beste met Nederlandse techniek of een versimpeling daarvan kunnen telen in de condities van hun eigen klimaat. Dat draagt bij aan een belangrijke meerwaarde voor de martkpositie van Nederlandse toeleveranciers die actief zijn in het buitenland.