D-Talk Reshoring: Duitse industrie staat door coronacrisis opener voor Nederlandse toeleveranciers

Duitslandnieuws
Ontdekken, onderzoeken en ontwikkelen

De coronacrisis toont aan hoe instabiel lange leverketens zijn. Daarom is reshoring nu het gesprek van de dag binnen de Duitse industrie. DNHK-directeur Günter Gülker en Derk Marseille over hoe je hier als Nederlandse toeleverancier op kunt inspelen.

Coronacrisis laat Duitse fabrikanten denken aan reshoring

De afgelopen decennia verhuisde veel productie uit Europa naar Azië, om de kosten te drukken. De coronacrisis toont aan hoe kwetsbaar de lange leverketens zijn. Dat bleek al toen het coronavirus uitbrak in China, waardoor veel Duitse fabrikanten zonder onderdelen kwamen te zitten. En toen de pandemie Europa bereikte, kwam de tweede klap. “Bijvoorbeeld in de automotivesector kon de productie hierdoor enkele weken niet plaatsvinden”, vertelt Gülker. “En daarom zoekt men naar alternatieven voor single sourcing uit Azië of Amerika. Dan kijk je naar leveranciers dichter bij huis. Een logisch onderzoek.”

Is Europa met reshoring dan op weg om een autarkische industriestaat te worden? “Dat lijkt me sterk”, zegt Gülker. “Maar meer onafhankelijkheid, dat is zeker gewenst. Dat is zeker ook een blijvende trend, gezien de geopolitieke veranderingen van de laatste jaren.” Dat betekent dat Europa een zelfbewustere rol op zich moet nemen, stelt de DNHK-directeur. “Dan is het logisch dat je je risico’s een beetje spreidt.” 

Nederlandse industrie heeft goed imago in Duitsland

De gedachte aan reshoring zorgt ervoor dat Duitse OEM’ers nog meer open staan voor Nederlandse toeleveranciers, merkt Gülker. “Het imago van het Nederlandse bedrijfsleven is positief.” Ook zullen beide landen de samenwerking zoeken rond nieuwe technologieën als 5G. “Daar werken we allebei aan. Als je dat samen opzet, kan dit een voordeel zijn ten opzichte van andere Europese landen.”

Toch moet Nederland wel echt z’n best doen om in beeld te blijven bij de grote buurman. “In andere landen in Europa vindt vrij veel automobielproductie van Duitse OEM’ers plaats, die hebben ook veel kennis. Maar die positie van Nederland is zeker niet slecht, het imago is goed.” Nederlanders moeten daarom snel aankloppen in Duitsland, wat Gülker betreft. “Stuur nu je voorstellen. Dan zien we graag wat daar uitkomt.”

D-Talk

In de videoserie D-Talk van Duitslandnieuws.nl en de Duits-Nederlandse Handelskamer behandelen experts en moderator Derk Marseille relevante achtergronden bij het nieuws. De onderwerpen zijn gericht op ondernemers en beleidsbepalers voor wie Duitsland van doorslaggevend belang is.

Bekijk hier de video's