Skip to content

ThermoPlastic Composites Nederland (TPC NL)

Fieldlab ThermoPlastic Composites NL werkt met thermoplastische composieten. Dit zijn plastics gevuld met (korte, lange of continue) vezels of combinaties van plastic met bijvoorbeeld weefsels. Thermoplastische composieten bieden interessante voordelen als het gaat om duurzaamheid, circulariteit, materiaalprestaties en potentiële materiaalefficiëntie bij productie.

d6bb71-w250-s

De uitdaging

Met thermoplastische composieten kunnen op industrieel niveau hele lichte producten gemaakt worden. Dat is onder andere interessant voor (bewegende) producten, die heel stijf en sterk moeten zijn zoals bumpers en autozitjes, vliegtuigconstructies, en prefab daken. De praktijk worstelt echter met de daadwerkelijke toepassing vanwege de kostenefficiëntie en de technische knelpunten. Het Fieldlab ThermoPlastic Composites NL werkt aan de oplossingen hiervoor.

De werkwijze

TPC NL richt zich op kunststof verwerkende bedrijven, kunststof toepassende bedrijven (prijs niveau 2 tot 3 Euro per kg) en high-end composiet bedrijven.​ Het fieldlab beschikt over -proefopstellingen, pilot productielijnen (persen, spuitgieten, tape placement) en testapparatuur​. Het fieldlab bestaat uit twee onderdelen, het TPRC (Research Center), waar o.a. Toray, Boeing en Universiteit Twente fundamenteel onderzoek doen en het TPAC (Application Center), waar Saxion en TPRC, toepassingsgericht onderzoek verrichten in samenwerking met MKB bedrijven. TPAC is in het bijzonder interessant voor niet-composietbedrijven. Bijvoorbeeld voor spuitgietbedrijven, die met inzet van thermoplastisch composiet een hoogwaardiger product (met betere mechanische eigenschappen) kunnen produceren tegen een kostprijs, die lager is dan die van conventionele materialen.

De resultaten

TPAC en TPRC hebben onder meer een nieuw composiet recycle proces ontwikkeld om thermoplastische composieten te verwerken tot producten met ontwerpvrijheid en hoge mechanische eigenschappen. Er zijn voorbeeldproducten ontwikkeld om de toepassing van dit recycle proces in high-end market (aerospace-onderdeel) en de volumemarkt (neus voor veiligheidsschoenen) te demonstreren. In de high-end markt gaat het om het verwerken van productie afval in bijvoorbeeld nieuwe vliegtuigonderdelen. Dit wordt gedaan in samenwerking met o.a. GKN Aerospace (Fokker). Voor de volumemarkt is een veiligheidsschoenneus ontwikkeld op basis van gerecyclede composieten.  Bovenstaande ontwikkelingen hebben geleid tot een start-up bedrijf dat deze markten gaat bedienen. Daarnaast is nieuwe technologie gewikkeld die 3Dprinten met continu-vezelversterking mogelijk maakt die verder wordt ontwikkeld met partnerbedrijven. Ook is er samen met Nederlandse partnerbedrijven technologie ontwikkeld, waarmee het mogelijk is om automotive composietonderdelen te maken bestaande uit meer dan 50% post-consumer waste, anticiperend op toekomstige EU-directieven

Contactgegevens

Voor vragen, of meer informatie, neem vrijblijvend contact op met:

Postadres

Ariënsplein 1, 7511 JX, Enschede

Contactpersoon

Ferrie van Hattum Professor of Applied Sciences f.w.j.vanhattum@saxion.nl