Hoe help ik mijn personeel leren en ontwikkelen in het digitale tijdperk?
Leren, ontwikkelen en opleiden zijn cruciale aspecten geworden voor maakbedrijven in het digitale tijdperk, waar de eisen aan personeel voortdurend veranderen door digitalisering. Het behouden van vakkundige vakmensen is essentieel in een krappe arbeidsmarkt, waardoor structurele aandacht voor leren en ontwikkelen van groot belang is.
Digitalisering en Smart Industry
De mate waarin maakbedrijven te maken krijgen met ontwikkelingen op het gebied van Smart Industry varieert. Terwijl verspanende bedrijven druk bezig zijn met robotisering, ervaren andersoortige maakbedrijven, zoals die in de constructie, een lager tempo van digitalisering. Niettemin zal elke onderneming uiteindelijk geconfronteerd worden met digitalisering en/of robotisering, wat een aanzienlijke impact heeft op medewerkers.
Medewerkers evolueren van pure uitvoerders naar operators die het gedigitaliseerde maakproces beheren. Het aanleren van competenties zoals programmeren en bedienen van robots wordt onvermijdelijk. Zelfs voor medewerkers in de werkvoorbereiding verandert er veel, aangezien hun werk zich steeds meer verplaatst naar digitale platforms.
21st Century Skills: Essentieel voor werkvaardigheden
Naast technologische vaardigheden worden ook algemene 'werkvaardigheden' steeds belangrijker. Veel maakbedrijven decentraliseren verantwoordelijkheden en implementeren job rotation, waardoor zogenaamde '21st century skills' hoog in het vaandel staan. Het vermogen om effectief samen te werken in zelfsturende teams, feedback te geven en ontvangen, conflicthantering, creativiteit en probleemoplossend vermogen zijn competenties die medewerkers moeten ontwikkelen om relevant te blijven.
Investering in een leercultuur
Om het huidige personeel te behouden en in hun brede inzetbaarheid te investeren, is een doordachte strategie voor leren en ontwikkelen essentieel. Een goed programma op dit gebied kan bovendien een concurrentievoordeel bieden op de arbeidsmarkt voor technisch personeel. Jongere technici beschouwen mogelijkheden voor opleiding en persoonlijke ontwikkeling als belangrijke secundaire arbeidsvoorwaarden.
Belangrijke elementen voor een leercultuur
-
Goed Leiderschap: Leren en ontwikkelen beginnen bij goed leiderschap. Moderne managers fungeren steeds meer als coaches, delegeren verantwoordelijkheden naar de werkvloer en voeren regelmatig ontwikkelingsgerichte gesprekken.
-
Toekomstgerichte Gesprekken: Verschuif het gesprek over ontwikkeling van een jaarlijkse beoordelingscyclus naar meer toekomstgerichte discussies. Focus op concrete ontwikkelkansen om een veilige leeromgeving te creëren.
-
Bedrijfsopleidingsplan: Formuleer een bedrijfsopleidingsplan dat de koers en ambities van het bedrijf vertaalt naar functiegerichte opleidingen en cursussen. Identificeer ontwikkelbehoeften en bevorder een vruchtbare dialoog met werknemers.
-
oZone: Leren op de Werkvloer: Maak gebruik van oZone, een online leeromgeving die informeel leren op de werkvloer stimuleert. Het platform biedt diverse leercontent, waaronder instructiefilms, animaties en werkinstructies, om het technische en digitale vakmanschap te vergroten.
Het investeren in een leercultuur is niet alleen essentieel voor de individuele ontwikkeling van medewerkers, maar ook voor innovatie en bedrijfscontinuïteit in het snel veranderende digitale tijdperk.
Jouw vakmensen opleiden voor de toekomst
Blijf concurreren in de toekomst met nieuwe kennis. Het (blijven) opleiden van vakmensen is essentieel. En dat vraagt om investeringen. In het whitepaper lees je waarom het nodig is om vakmensen te (blijven) bijscholen en wat daarvoor nodig is, hoe dat er in de praktijk uit kan zien en welke mogelijkheden er zijn om dat te financieren.