Skip to content

Meer doen met digitalisering, maar hoe?

Bron: Duurzaamheidsfabriek

Digitalisering, een term die voor sommige als een veelkoppig monster word gezien en voor andere representeert hij een veelvoud aan kansen. Dat je als bedrijf stappen moet ondernemen is misschien niet meer de vraag. Maar hoe je er het beste aan kan beginnen, waar je het snelste impact kan maken en welke uitdaging je zal ervaren is vaak moeilijk te definiëren. Dat weerhoud veel partijen er van om adequaat stappen te maken. Feit is: je zou graag wat meer met digitalisering doen maar hoe?

website afbeeldingen (64)

Martec’s law

Rond 2013 werden marketing bedrijven geconfronteerd met een fenomeen genaamd ‘Martec’s law’. Martec refereert aan Marketing Technology en geeft weer dat snelheid van verandering niet mee kan komen met de beschikbare mogelijkheden die technologie biedt. Dit resulteert in een groeiend ‘gat’ tussen wat ‘mogelijk is’ en wat kan worden geabsorbeerd door een organisatie.

De theorie omschreef hoe een enkel een ‘Catemalistic event’ verandering kan forceren. Dit betekent dat wanneer de organisatie word geconfronteerd met een disruptie (van buitenaf) die groot genoeg is men wel in staat is versneld de bekende paden te verlaten. Covid bleek enkele jaren later een excellent voorbeeld te zijn waardoor hele organisaties aan het thuiswerken gingen.

Echter zit de kern van de theorie niet enkel in het wel of niet kunnen veranderen als organisatie. Het gaat er met name om dat bedrijven die niet op tijd mee gaan zichzelf op de nominatie lijst zetten om de boot te missen.

Sinds de introductie van dit fenomeen hebben we gezien dat wanneer een hele markt niet mee gaat in de benodigde verandering de kans op disruptie door een speler van buiten significant groter word. Denk aan voorbeelden als airBnB, Uber, Tesla, Starlink en Facebook.

Source: chiefmartec.com/martecs-law-great-management-challenge-21st-century

Voor ieder bedrijf van belang

Aangekomen in 2024 is duidelijk te stellen dat Martec’s law niet enkel meer van toepassing is op marketing gerelateerde organisaties maar op praktisch elk bedrijf. Zoals algemeen bekend zal de ontwikkeling van technologie niet vertragen. Daarnaast komt de ontwikkeling niet meer énkel van één type tech zoals daar zijn data, AI, AR, VR Blockchain, IoT, etc. Het is de combinatie van deze technologieën die voor ongekende, spannende en interessante mogelijkheden zorgt. Dit alles leidt tot een van de meest complexe management vraagstukken van nu. Welke technologie en verandering is kritiek voor de toekomst van mijn bedrijf?

Men moet immers vragen stellen die nog nooit gesteld zijn en scenario’s overwegen die voor veel personen (nu) onmogelijk worden gehouden. Het is zelfs zo ver dat grote bedrijven zich laten adviseren door gerenommeerde sciencefiction schrijvers. En is in Utrecht de master Next Level Engineering in het leven geroepen om mensen specifiek voor deze uitdaging op te leiden.

plaatje gegenereerd door Microsoft Bing AI immage creator (binnen 3 minuten)

Afbeelding gegenereerd door Microsoft Bing AI immage creator (binnen 3 minuten)

De strijd aangaan tegen een computer

Om MarTec wat meer in de realiteit te plaatsen gebruik ik graag het volgende voorbeeld. Stel je speelt een potje schaak en je moet het opnemen tegen een iemand die gebruik maakt van een schaakcomputer. De kans dat je die pot in je zak kan steken is nagenoeg 0. Stel je voor dat de spelers twee concurrerende bedrijven zijn die spelen voor een stuk marktaandeel. De implementatie van digitale technologie zal ervoor zorgen dat één van de twee als winnaar uit de bus komt. Mits goed uitgevoerd geeft de technologie een voorsprong die niet meer zomaar ingehaald is. In schaken is dit natuurlijk valsspelen maar in business is dit gewoon efficiënt innoveren.

Praktijkvoorbeeld

Laten we het voorbeeld naar de echte praktijk halen en twee vergelijkbare machinebouwers pakken. Beide met ongeveer een even groot marktaandeel, de concurrentie is stevig en de strijd fel. Machinebouwer 1 heeft sinds drie maanden data logging mogelijk gemaakt wat betekent dat alle relevante data punten vanuit de machine-PLC worden opgeslagen in zijn centrale database. Dat draait op nu op 10 machines waardoor ze live bijhouden hoe hun machines het in het veld doen. Snel valt op dat bepaalde handige functies niet vaak worden gebruikt. Een simpele instructie voor hun klanten zorgt ervoor dat die per direct 15% meer output uit hun asset halen. Ook zag men dat specifieke (ver)storingen veel vaker voorkomen dan gedacht. Klanten die hierover klaagden werden altijd geholpen door een individuele engineer en doordat dit niet echt gelogd werd viel dit (tot nu) niet zo op. Nu is ook te zien dat veel voorkomende storingen bij sommige klanten helemaal niet voorkwamen.

website afbeeldingen - 2024-02-02T140356.429

Een simpele benchmark leert dat de systemen met een oudere versie van het besturingssysteem vaker stil staan. Een upgrade verhelpt dit probleem waardoor eindgebruikers 15% minder (ver)storing op hun productielijn ervaren. De feedback uit het veld word gedeeld met de service afdeling zodat ook alle systemen die nog niet gekoppeld zijn deze upgrade kunnen ondergaan. R&D gebruikt ook de informatie voor het optimaliseren van hun nieuwe machine lijn. Het blijkt dat ze her en der wat hebben over-gedimensioneerd. De optimalisatie zorgt voor 20% reductie op de verkoopprijs. Doordat iedereen binnen de organisatie nu toegang heeft tot één single source of truth krijgen zij daarmee direct relevante informatie en is de efficiëntie significant toegenomen. First time right schiet omhoog. Men kan met minder resources méér doen en zijn er mensen vrijgespeeld die zich gaan richten op het verbeteren van de manuals. Er wordt er niet enkel een papieren versie geleverd maar klanten kunnen gebruik maken van Augmented Reality. Hierdoor kan (veel)minder geschoold personeel de machines bedienen en is verplicht (recurring) onderhoud traceerbaar geworden.

De leverancier besluit zijn garantie periode te verdubbelen in combinatie met een vast service level agreement, iets dat men voorheen nooit heeft kunnen verkopen. Zo heeft dit bedrijf in 6 maanden tijd de uptime van haar assets met 15% kunnen verbeteren, hun first time right bij een (ver)storing met 25% kunnen optimaliseren, de klant minder afhankelijk gemaakt van specifiek getraind personeel, de machine output is met 15% toegenomen, de aanschaf van een nieuwe machine met 20% gedaald en is er een extra recurring revenu stroom ontstaan in de vorm van SLA’s.

Stel dat je de CEO bent van dat andere bedrijf…..

Zelf aan de slag

Nu terug naar vandaag. Je zou graag wat meer met digitalisering doen. Maar waar moet je beginnen?

Dat en alle andere vragen die komen kijken bij efficiënt innoveren beantwoorden we binnen het Smart Maintenance and Operations platform. Een fysieke digitale speeltuin voor bedrijven. Een plek waar we een proces hebben om versneld technologie te valideren zonder risico en veel resources te gebruiken. Onder begeleiding van experts en studenten. Een plek waar alle beschikbare digitale toepassingen geïntegreerd aanwezig zijn en waar de grootste management uitdaging van vandaag de dag kan worden getackeld. De Duurzaamheidsfabriek.

Meer info? Contact bram@techbinder.nl

De implementatie van digitale technologie zal ervoor zorgen dat één van de twee als winnaar uit de bus komt.