Hoe BSE Ymond een win-win situatie creëert met slim onderhoud
Hoe kun je data inzetten voor smart maintenance? In dit blog neem ik je mee in hoe een specialist in hoogwerkers en machinebouw dit vraagstuk heeft aangepakt.
Hoe kun je data inzetten voor slim onderhoud? Zodat je fouten, afwijkingen of storingen voorkomt, terwijl je machines energiezuiniger laat draaien? Die uitdaging speelt bij BSE Ymond, specialist op het gebied van hoogwerkers en maatwerk machinebouw. In dit blog neem ik je mee in hoe BSE Ymond dit vraagstuk heeft aangepakt. Een tipje van de sluier: de preventieve maatregelen die ze kunnen nemen dankzij de inzichten uit de data brengen straks de onderhoudskosten omlaag.
Innovatie en duurzaamheid staan bij BSE Ymond hoog in het vaandel
“We willen onszelf als bedrijf altijd blijven verbeteren”, zegt Jaap Beentjes, mede-oprichter van BSE Ymond. De ontwikkelingen op het gebied van data en het benutten daarvan leverden intern een hoop ideeën op. “Onze machines genereren behoorlijk wat data. Je beseft dat je in 25 jaar heel veel data verzameld hebt – en dat je daar van alles mee kunt doen. We weten bijvoorbeeld dat onderdelen op den duur stuk gaan, maar hoe vaak is dat voorgekomen? En zit daar een patroon in? Dat moet je eerst omzetten in data.” Zodat we klanten kunnen helpen om te zorgen dat machines langer meegaan en dat storingen voorkomen worden.
De specifieke vraag die BSE Ymond had: hoe kunnen we onze schaarliften monitoren om zo het onderhoud slimmer aan te pakken? Duurzaamheid speelde een belangrijke rol in dit vraagstuk. Met de inzichten die ze uit data halen, kan BSE Ymond energie besparen en hun uitstoot verlagen.
Slim onderhoud zorgt voor een preventieve in plaats van een reactieve aanpak
Door het goed structureren en verwerken van de beschikbare data kan BSE Ymond preventieve maatregelen nemen. Als voorbeeld noemt Jaap dat zij hun klanten op tijd kunnen laten weten dat het verbruik omhoog is gegaan of dat de slijtage sneller gaat. Er kan dan meteen een afspraak worden gemaakt om onderhoud te plegen voordat de consequenties groter worden.
Een praktijkvoorbeeld van slim onderhoud
Een concrete vraag en allerlei ideeën hebben, werkte stimulerend voor BSE Ymond. Maar hoe breng je het daadwerkelijk in de praktijk? Waar begin je? Welke partijen kunnen je helpen in je zoektocht? En hoe kom je tot concrete resultaten?
In deze case study vertelt BSE Ymond over hun aanpak voor dit specifieke Smart Maintenance vraagstuk. En geven ze een kijkje in de toekomst: wat willen ze realiseren? Al met al moet de nieuwe aanpak er straks voor zorgen dat de machines van BSE Ymond langer meegaan, langer hun waarde behouden, en dat de klantenbinding wordt versterkt dankzij betere service.
Lees het complete verhaal over slim onderhoud van BSE Ymond hier: