Smart Maintenance: van uitvallen en herstellen naar voorkomen en voorspellen
Wanneer machines hun specifieke taken uitvoeren, genereren ze een hoop nuttige data. Dit is data die binnen veel maakbedrijven verloren gaan. Wat als deze machines hun data wel zouden kunnen delen? Lees in dit blog meer over de voordelen van Smart Maintenance.
Wanneer machines hun specifieke taken uitvoeren, genereren ze een hoop nuttige data: de snelheid waarmee ze de taken uitvoeren, de resultaten, eventuele haperingen, storingen, afwijkingen, etc. Dit is data die binnen veel maakbedrijven verloren gaan. Wat als deze machines hun data wel zouden kunnen delen? Dan zou je veel meer te weten komen over bijvoorbeeld hun conditie, levensduur en (verborgen) gebreken. Dat stelt je in staat om onderhoudswerkzaamheden te voorspellen en effectiever uit te voeren, omdat je zicht hebt op welke onderdelen precies aan vervanging of onderhoud toe zijn. Dat is precies waar Smart Maintenance om draait. In dit blog gaan we in op de belangrijkste voordelen van Smart Maintenance. Om het concreet te maken vertellen we wat Smart Maintenance voor bedrijf BSE Ymond, specialist op het gebied van hoogwerkers en maatwerk machinebouw, oplevert. Zij hebben hier in samenwerking met Techport, het Fieldlab voor slimmer onderhoud in de maakindustrie, onderzoek naar gedaan.
De belangrijkste voordelen van Smart Maintenance
1. Het verlagen van downtime
Met Smart Maintenance kun je voorspellen of een bepaald onderdeel of zelfs een hele machine binnenkort uitvalt. Dit stelt je in staat om op tijd te repareren of vervangen, waardoor je de downtime van machines verlaagt. Met andere woorden: je voorkomt dat machines stil vallen in plaats van reactief te reageren wanneer de machine (of een onderdeel daarvan) daadwerkelijk uitvalt.
2. Het optimaliseren van de levensduur van machines
Onderhoudsbeurten op vaste momenten zijn met slim onderhoud verleden tijd. Je steekt alleen nog tijd in een machine wanneer er een goede datagedreven reden voor het onderhoud is. Omdat je het onderhoud precies op het juiste moment uitvoert, beperk je slijtage en optimaliseer je de levensduur van die machine.
3. Hogere klanttevredenheid
Klanten profiteren van machines die altijd optimaal draaien door een zorgvuldig en voorspelbaar onderhoudsproces. Omdat je de kans op downtime minimaliseert, kan je de beloofde levertijd ook waarmaken met een hogere klanttevredenheid als resultaat.
Smart Maintenance in de praktijk
Ik kan me voorstellen dat Smart Maintenance in theorie heel interessant klinkt, maar dat je ook op zoek bent naar concrete voorbeelden. Een voorbeeld van een bedrijf dat met Smart Maintenance aan de slag is gegaan, is BSE Ymond. Zij vroegen zich af hoe ze hun schaarliften konden monitoren om zo het onderhoud slimmer aan te pakken. Op die manier kunnen zij hun klanten helpen om ervoor te zorgen dat machines langer meegaan en dat storingen voorkomen kunnen worden.
In deze case study lees je hoe BSE Ymond samen met Techport een win-win situatie creëert met slim onderhoud. Ontdek hoe de bedrijven data benutten om — letterlijk en figuurlijk — stilstand te voorkomen:
Onze experts
.png?width=800&height=600&name=website%20afbeeldingen%20(25).png)