Twente Milieu optimaliseert processen met slimme afvalcontainers
Twente Milieu ontzorgt op het gebied van afval in de Twentse gemeenten Almelo, Borne, Enschede, Haaksbergen, Hengelo, Hof van Twente, Losser, Oldenzaal en Wierden. Hierbij maakt de organisatie al jarenlang gebruik van slimme innovaties, zoals slimme elektronische sloten in afvalcontainers. Philip Bekkers, Manager Informatie & Automatisering bij Twente Milieu: “Ons doel is om in de toekomst voor bepaalde afvalstromen enkel nog met slimme afvalcontainers te werken. Hiertoe zijn we inmiddels hard op weg.”
Twente Milieu ging tien jaar geleden voor het eerst aan de slag met slimme afvalcontainers. “Hier waren verschillende redenen voor”, vertelt Philip. “We wilden destijds het aantal ritten terugdringen en minder kilometers maken om zo kosten en energie te besparen. Daarnaast willen we natuurlijk ook voorkomen dat inwoners hun afval niet kwijt kunnen omdat er een container vol is”.
Toepassingen
Het inzetten van de slimme afvalcontainers had voor Twente Milieu nog een aanleiding. Philip: “De technologie van het toegangscontrolesysteem waarbij inwoners de container met de milieupas openen, was eenvoudig te combineren met een slim elektronisch slot van de inwerptrommel. Zo houden deze afvalcontainers bij hoe vaak de klep van een afvalcontainer open en dicht gaat. Deze statistieken worden verzameld en samen met de historische gegevens wordt de verwachte vulgraad van de containers bepaald. Op basis daarvan wordt bepaald hoe vaak de containers geleegd moeten worden en worden de routes van de vuilniswagens gepland. De sensoren leveren daarnaast nog meer data: zoals een seintje wanneer de klep klem zit. Medewerkers van Twente Milieu trekken er dan op uit om de container te repareren of vrij te maken. Zo ondervinden de inwoners hier zo min mogelijk overlast van.”
Draadloos en zuinig
Een uitdaging bij het toepassen van slimme technologie bij de ondergrondse containers is het feit dat deze staan op plekken waar geen voorzieningen zoals stroom of vast internet beschikbaar zijn. Philip: “Hierdoor moet de technologie volledig draadloos zijn, en communiceren via 4g en 5g. Ons systeem werkt op basis van een klein zonnepaneel met een accu. Het is heel belangrijk dat het niet teveel stroom verbruikt. Om hiervoor te zorgen dachten we bijvoorbeeld na over een efficiënte wijze om de pas te lezen voor het toegangscontrolesysteem en een zo laag mogelijk dataverbruik.”
Continuïteit borgen
Een andere uitdaging zit in de continuïteit van het systeem. “Wij acteren in een relatief gesloten markt, waardoor softwarebouwers een bepaalde mate van kwetsbaarheid hebben. Hierom wilden we voor het Cloudsysteem waaraan de containers gekoppeld zijn een waarborg hebben. Wij werken hierbij samen met Software Borg. Zij gaan nog verder dan een escrow-overeenkomst, door een continuïteitsgarantie te bieden inclusief begeleiding voor als de dienstverlening zou stoppen. Het is een veilig gevoel dat we hiermee onze innovaties veiligstellen.”
Toekomstplannen
In de afgelopen tien jaar zijn de slimme afvalcontainers regelmatig vernieuwd en verbeterd. “De technologie wordt steeds mooier, slimmer en aan de achterkant steeds meer voorspellend”, schetst Philip. “Op dit moment zijn we ons systeem weer verder aan het verbeteren. Zo kunnen we onder meer beter rekening houden met de locatie van vuilniscontainers, en containers bij scholen bijvoorbeeld pas na schooltijd legen om te voorkomen dat leerlingen hierdoor afgeleid raken. Ook kunnen we in het nieuwe systeem verder gaan splitsen op de inhoud van de container, bijvoorbeeld restafval of plastic. Een plasticcontainer vult zich namelijk heel anders dan een restafvalcontainer. Het gewicht van het afval is anders en plastic kan vaak nog gecomprimeerd worden. Ook dit soort factoren nemen we steeds meer mee in onze voorspellingen.”
Draagvlak creëren
Tot slot wil Twente Milieu in de toekomst graag gebruik gaan maken van live routeplanning. De planning wordt dan initieel aan de voorkant bepaald maar bij bijvoorbeeld spoedopdrachten kan deze live aangepast en gevolgd worden. “Dit is technisch een uitdaging: onze wagens kunnen niet op dezelfde plaatsen komen als reguliere auto’s, waardoor de navigatie-apparatuur rekening moet houden met de afmetingen van het voertuig. Daarnaast moeten we hierin de organisatie meenemen. Het begint allemaal bij onze chauffeurs: zij moeten vertrouwen hebben dat het systeem iets toevoegt en hun werk efficiënter maakt. Ons bedrijfsbureau betrekt hen daarom zoveel mogelijk bij de ontwikkelingen, gaat met hen in gesprek en wijst op de voordelen. Zo werken we als complete organisatie samen om onze processen steeds optimaler in te richten.”