Zó bouw je een leercultuur in je mkb-bedrijf
Een bijdrage van: Smart Skills@Scale
Het onderzoeks- en innovatieprogramma Smart Skills@Scale helpt het mkb in de industrie met het invoeren én duurzaam bestendigen van een leercultuur. De ambitie? Een grote doorbraak richting het voorbereiden van een duurzaam inzetbare beroepsbevolking op het concept van Smart Industry. Maar wat ís een leercultuur precies en hoe bouw en stimuleer je die in je onderneming? Welke interventies werken? En wat betekent deze inzet voor directie en leidinggevenden en vooral voor de waardevolle vakmensen in de beweging van de maakindustrie naar Smart Industry?
In deze praktische vakpublicatie geven partners van Smart Skills@Scale heldere en direct toepasbare adviezen, gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek. Praktische handvatten, suggesties en interventies voor eerstelijns professionals die weten dat je vakmensen alleen behoudt (én werft) als je hen faciliteert om zich continu te ontwikkelen op de werkplek zelf. Jessie Koen, senior onderzoeker bij TNO in Leiden: “Zonder leercultuur kom je niet tot Smart Industry. Daarom geeft Smart Skills@Scale handvatten, modellen en interventies die wetenschappelijk zijn onderzocht en dus daadwerkelijk efficiënt en effectief zijn.”
Even de horloges gelijkzetten: wat ís een leercultuur in Smart Industry?
Menno Vos is lector Leven Lang Ontwikkelen aan hogeschool Windesheim in Zwolle: “Nog te vaak verstaan bedrijven onder een goede leercultuur het aanbieden van een kalender voor formeel leren met trainingen, opleidingen en cursussen voor hun individuele medewerkers.” Jessie: “Een leercultuur is juist een organisatiecultuur waarin leren integraal onderdeel is van het dagelijkse werk, informeel leren dus. Ofwel: leren van de taken die je uitvoert én leren van elkaar. Natuurlijk zijn geformaliseerde opleidingen en cursussen belangrijk, maar een leercultuur betekent vooral dat je óp de werkvloer, tijdens je werk, leert van zowel je nieuwe taken alsook van je collega’s en leidinggevenden.” Menno: “Als medewerkers informeel van hun taken leren of van collega’s, maak die leeropbrengsten dan onderdeel van je organisatie. We zien in ons onderzoek dat bij veel mkb-bedrijven de combinatie tussen formele scholing en leren op de werkplek het meeste effect sorteert. De medewerkers zelf zijn daar ook het meest tevreden over.”
Smart Industry vereist ook slimme (vak)mensen
Menno: “Bedrijven vanuit het concept van Smart Industry zijn slim en innovatief bezig met producten op het technologische en procesmatige vlak. Tegelijkertijd zien we in onderzoek dat dit type bedrijven nog wel slagen te maken heeft in hoe zij hun medewerkers hiervoor inzetten en meenemen. De realisatie dat je voor Smart Industry ook slimme (vak)mensen nodig hebt, hoe voor de hand liggend ook, komt niet altijd goed uit de verf.” Jessie noemt enkele belangrijke cijfers uit de Leercultuurmonitor van TNO: “Slechts één op de drie praktisch geschoolde werknemers leert veel van taken die ze uitvoeren voor hun werk ten opzichte van 45,6% van de theoretisch geschoolde werknemers. Slechts 37% van de praktisch geschoolden heeft de afgelopen twee jaar een opleiding/cursus gevolgd voor hun werk, ten opzichte van 60% van de theoretisch geschoolden. Twee op de drie werknemers (praktisch én theoretisch geschoold) wordt niet of in beperkte mate gestimuleerd door hun leidinggevende in het ontwikkelen van hun kennis en vaardigheden. De industrie scoort niet heel slecht voor wat betreft informeel leren, maar wel onder gemiddeld.”
Handvatten, adviezen en interventies op basis van de zes stappen van Leercultuurmodel
De partners van Smart Skills@Scale hebben een praktijkpublicatie gemaakt welke handvatten, adviezen en interventies geeft, die zoveel mogelijk geordend zijn op basis van de zes stappen van het Leercultuurmodel.
Bekijk hier de zes stappen en de bijbehorende handvatten, adviezen en interventies.
Meer weten?
Bekijk hier de zes stappen en de bijbehorende handvatten, adviezen en interventies.