Skip to content

Digital Hub Noordwest - Een partner voor de verdieping in digitalisering

 

“Een steun in de rug.” Zo omschrijft Frédérique Zonnevylle wat de Digital Hub Noordwest bedrijven kan bieden. Vanuit de ROM Utrecht Region is ze binnen de Digital Hub Noordwest betrokken als Digital Business Developer. Dit reikt van een eerste kennismaking tot het opstellen van een plan om verder te komen met digitalisering. Ze licht toe wat de Digital Hub Noordwest kan betekenen voor midden- en kleinbedrijven (mkb’ers), de waarde van een assessment en waarom zij betrokken is bij de Hub.

Wat doet de Digital Hub Noordwest

Van de vijf European Digital Innovation Hubs (EDIH’s) richt de Digital Hub Noordwest zich op ondernemers in Noord-Holland, Flevoland en Utrecht. Het hoofddoel is om het mkb te inspireren en aan te moedigen om nieuwe kansen te verkennen met digitale innovaties. Frédérique beschouwt de Digital Hub Noordwest als een kans voor bedrijven om vervolgstappen te zetten in het digitaliseringsproces binnen hun bedrijf. “Dit is een mogelijkheid voor bedrijven om hun digitale strategie duidelijk te krijgen, te ontdekken, te onderzoeken of financiering ervoor te vinden.”

De Digital Hub Noordwest biedt een breed scala aan diensten aan, in samenwerking met kennisinstellingen, fieldlabs, en netwerkorganisaties. Voordat een ondernemer deelneemt aan een workshop, training of zijn/haar idee ontwikkelt in een testomgeving, wordt er samen met de ondernemer gekeken waar grote kansen liggen met een digitaliseringsoplossing. Door persoonlijk contact te hebben met de ondernemer, kan de Digital Business Developer ervoor zorgen dat de ondersteuning aansluit op zijn/haar specifieke situatie.

Van eerste contact tot een concreet plan

Ondernemers hebben diverse mogelijkheden om in contact te komen met Business Developers zoals Frédérique. Als eerste is de Digital Hub Noordwest actief bezig om bedrijven te benaderen, bijvoorbeeld door zelf het contact op te nemen met bedrijven of evenementen te organiseren. Het kan natuurlijk ook andersom. Bedrijven kunnen ook met ons contact opnemen, graag zelfs. “Het is natuurlijk fantastisch als het bedrijf zelf een vraag heeft en dan bij ons uitkomt.” Frédérique werkt aan de groei van de Digital Hub Noordwest, zodat bedrijven ons vaker weten te vinden.

IMG_6031

Als het contact is gelegd, kunnen we samen aan de slag. In praktijk begint het met een open gesprek tussen de ondernemer en een Business Developer. Hierbij leert de Business Developer het bedrijf, de ondernemer, de werknemers en de werkwijze beter kennen. Dan volgt een vragenlijst, de digital maturity assessment (DMA), die inzicht geeft in waar nog wat te winnen valt. Het vormt de basis voor het advies van een Business Developer over de mogelijke vervolgstappen. “Bedrijven kunnen kosteloos deelnemen aan de diensten, dus dit is een kans voor het bedrijf om aan de slag te gaan met hun digitaliseringsvraagstuk.”

Er zijn meerdere voordelen voor het bedrijf. “Het doen van een assessment is altijd van toegevoegde waarde, omdat het ook overzicht geeft in hoe je ervoor staat ten opzichte van andere bedrijven in de sector. Daarnaast maakt het de ondernemer scherper over wat er binnen het bedrijf nodig is. Dit bewustzijn is noodzakelijk voor de toekomstvisie. Tijdens het gesprek komen vaak nieuwe vragen naar boven waar de ondernemer eerst nog niet over had nagedacht.” Het proces kan zo diepgaand zijn als de ondernemer zelf wil. De Business Developer staat altijd voor je klaar.

Wederzijds energie krijgen

Ondanks dat de Digital Hub Noordwest maar kort actief is, heeft Frédérique al leuke gesprekken gevoerd. “Ik vind het leuk om de gesprekken face-to-face te voeren en het bedrijf te bezoeken om te zien waar ze mee bezig zijn.” Naast het plezier van het beter leren kennen van het bedrijf, geeft de interactie met de ondernemer een aanstekelijke energie aan het proces. “Het is leuk om te zien dat het de ondernemer aan het denken zet en dat ze het relateren aan hun eigen ervaring.” Dit zorgt voor een zeer open gesprek tussen de Business Developer en de ondernemer. “De bereidheid van ondernemers om een open gesprek te hebben, samen met het enthousiasme dat daarbij vrij komt, dat vind ik heel leuk.”

De mogelijkheden in een complexe situatie

Ondernemerschap is een dynamisch veld om actief in te zijn, met een leuk netwerk en interessante werkzaamheden. Echter, daarmee ligt de werkdruk voor veel ondernemers ook hoog. Ongeveer 56 procent van de ondernemers met eigen personeel voelen deze druk, volgens het CBS. Hierdoor kan het lastig zijn om de tijd te vinden om je bedrijf te digitaliseren. “Als je kijkt naar de mkb-ondernemer, dan zie je dat ze een heel gaaf bedrijf hebben of bij een gaaf bedrijf werken, en daar hebben ze het al druk genoeg mee. Je moet er echt tijd voor maken om erover na te denken.” Naast tijd vormen geld en de onbekendheid met digitalisering andere mogelijke obstakels. Hoewel digitalisering niet vanzelfsprekend is, erkent Frédérique het belang ervan voor ondernemers. “Zie digitalisering als versterking van je bedrijfsproces. Door er nu tijd in te investeren, heb je er later profijt van.”

De Digital Hub Noordwest minimaliseert obstakels door diensten kosteloos aan te bieden en altijd open te staan voor vragen. Een tip van Frédérique is: “Stel het niet uit. Je hebt er baat bij om het onderdeel van je strategie te maken en nu er de tijd voor te nemen.” Gebruikmaken van een dienst zoals de EDIH kan al een goede eerste stap zijn zonder een grote investering.

IMG_6013

Een blik vooruit

Frédérique zegt dat alle afdelingen van een bedrijf steeds meer worden beïnvloed door technologie. “Natuurlijk, je hebt AI aan de ene kant, maar het begint bij het begrijpen van je eigen data. Heel veel bedrijven zijn zich er niet van bewust dat hun data veel waarde heeft als ze het meer gaan gebruiken. Dit is niet alleen een onderdeel van digitalisering, maar ook van professionalisering.” Hierin wil de Digital Hub Noordwest ondersteunen. “Ik hoop heel erg dat de Digital Hub Noordwest een ingebed, langlopend programma wordt dat mensen zelf actief opzoeken.”

De digitalisering van je bedrijf begint bij het eerste contact. “Probeer het gewoon. Zeker een eerste kennismaking kost niet heel veel tijd. Laat het niet liggen, want uiteindelijk wordt het toch belangrijk. Pak dat uurtje de tijd om het eerste contact te leggen.” Open jij de deur om te sparren met Business Developers zoals Frédérique? Stuur een mail naar info@edih-dhnw.nl.

Bronartikel: edih-dhnw.nl

“Zie digitalisering als versterking van je bedrijfsproces. Door er nu tijd in te investeren, heb je er later profijt van.”
Op de hoogte blijven van het Smart Industry nieuws?

Ontvang al onze
laatste updates

aanmelden voor nieuwsbrief Smart Industry