Skip to content

Digitaal communiceren, een noodzakelijk kwaad of juist een kans?

Dit artikel is een bijdrage van Smart Industry ambassadeur Forward Marketing

De wereld verandert, de klant ook

Waar klanten vroeger rechtstreeks contact opnamen met bedrijven, beurzen bezochten of hun netwerk raadpleegden, is internet nu de primaire informatiebron. Google en ChatGPT zijn vaak de eerste stap, gevolgd door websites, blogs en kennisportals.

Digitale marketing

De omslag in bedrijfscommunicatie

Dat zorgt er wel voor dat men in de bedrijfscommunicatie een behoorlijke omslag moet gaan maken. Waar men vroeger in een gesprek antwoorden op vragen kon geven, moet je nu dus van tevoren bedenken wat die vragen kunnen zijn. Waar je eerst met iemand om tafel of aan de telefoon zat, weet je nu niet direct wie je informatie tot zich genomen heeft of wie er achter dat emailadres zit.

De nieuwe realiteit: digitaal communiceren

Toch is dit de nieuwe werkelijkheid en moet je daar in mee. Digitaal communiceren gaat via verschillende kanalen en op verschillende manieren. Smart Industry en Forward Marketing hebben hier gezamenlijk een 4-stappen plan voor ontwikkeld, dat hier mee erg kan helpen. Van het eerste begin tot aan complete digitale business development.

Ken je doelgroep en bouw een sterke infrastructuur

Begin in ieder geval eerst goed na te denken over wat je doelgroep is en wat je klant wil. Baseer daar vervolgens al je digitale communicatie op. Nico De Jong, digitaal strateeg bij Forward Marketing en expert in marketing voor technische bedrijven gaat daar op het event De toekomst van Marketing en Sales in de Maakindustrie wat dieper op in.

Verder is het van belang om een goede infrastructuur te bouwen. Denk aan een dynamische en flexibele website en denk na op welke kanalen (Google, LinkedIn) je graag gevonden wil worden en wat het beeld is wat de potentiële èn bestaande klant daar. Worden er ook leads gegenereerd, overweeg dan zeker om te investeren in een goed CRM systeem. Met behulp van zo’n systeem kun je een zeer efficiënt en klantgericht digitaal proces inrichten

digitale marketing-1

Digitale communicatie als groeikans

Als alles goed opgezet is, zul je merken dat digitale klantcommunicatie of marketing een renderende investering is en gaat zorgen voor een duurzame en toekomstbestendige groei.

Digitale klantinteractie is dus een essentiële strategie voor maakbedrijven die klantgericht willen blijven opereren in een snel veranderende wereld. Of het nu gaat om het gebruik van CRM-software of social media, bedrijven die digitaal communiceren staan sterker in hun markt en bouwen een blijvende relatie op met hun klanten.

Smart Industry helpt je op weg

Dus nee makkelijk is het niet, noodzakelijk wel, maar als het goed opgezet is en uitgevoerd wordt zou het weleens een prachtige groei impuls kunnen betekenen. Smart Industry ondersteunt bedrijven hierbij. 

Op 12 maart gaan wij dieper op deze uitdagingen in tijdens het evenement De toekomst van Marketing en Sales in de Maakindustrie bij het MAKE Center in Nieuwegein.

Bijeenkomst

De toekomst van Marketing en Sales in de Maakindustrie

12 maart | 12:30 - 16:30 | Nieuwegein

Hoe kun jij technologie en data inzetten om niet alleen mee te komen, maar voorop te lopen in deze snel veranderende wereld? En wat betekent dit voor de marketing –en salesprofessionals binnen je organisatie? 

Laat je bijpraten door experts van onder andere HAN Hogeschool, Forward Marketing, Elfsquad en Modular5 over hoe technologie en data het koopgedrag van klanten beïnvloeden. Krijg concrete handvatten om jouw strategie toekomstbestendig te maken. 

De toekomst van Marketing en Sales in de Maakindustrie