Skip to content

Industriële marketing - nieuwe leads door data & creativiteit

Dit artikel is een bijdrage van NxtGen Brand Creatives

Nederlandse industriële bedrijven zijn toonaangevend als het gaat om investeringen in onderzoek, ontwikkeling en innovatie. Dat bevestigt onderzoek van TNO. Maar geldt dat ook voor marketing en sales? Onder meer de huidige economische onzekerheden maken dat het de hoogste tijd is voor industriële marketing 5.0: nieuwe leads door data & creativiteit, nu en straks.  

SmartIndustry-NxtGen-ArtikelAfbeelding

Industriële marketing belangrijker dan ooit

Onze maakindustrie heeft een sterke positie in de wereldeconomie. Maar hoe lang blijft dat zo? Veel maakbedrijven hebben nu al te maken met stevige internationale concurrentie, personeelstekorten, inflatie en wereldwijde economische onzekerheden. Tegelijkertijd is het essentieel om nu te investeren in verduurzaming, digitalisering en automatisering. Zo ook in marketing, om in zwaar weer toch een voortdurende stroom klanten (en medewerkers) aan te trekken. De nood is hoog, dus niet later - maar nu. 

Marketing 5.0 voor maakbedrijven

De maakindustrie maakt zich klaar voor de vijfde industriële revolutie, waarin de nadruk zal liggen op nog diepere digitalisering en automatisering. Niet alleen in het productieproces, maar ook in sales en marketing. Met een doeltreffende digitale strategie en de juiste digitale B2B-marketing-technieken kun je als maakbedrijf het maximale halen uit je investeringen in marketing en sales en zorgen voor nieuwe leads op korte en lange termijn. De sleutels? Data en creativiteit. 

Data en creativiteit

Nieuwe leads op korte termijn: de data

Gaat het mes bij jullie in het marketingbudget? Sneuvelt de traditionele beursdeelname dit jaar? Het is begrijpelijk dat je kritisch naar je keuzes kijkt, maar je wil wel leads blijven aantrekken. Meer ‘hot leads’ voor je salesafdeling en je dealernetwerk begint met een doeltreffende aanpak op korte termijn, zodat je snel resultaat ziet. Dat vraagt om de juiste inzet van data en creativiteit. Uit al je digitale tools en systemen komt data. Datagedreven marketing is dan ook de nieuwe norm voor B2B. Denk aan data uit je CRM-systeem, salesgesprekken, Google Analytics en Ads. Op basis van die data en marktsegmentatie kun je voor jouw specifieke markt nieuwe verkoopleads vinden en daaruit de ‘hot prospects’ identificeren. Zo vind je snel de beslissers in je markt en voorzie je jouw verkoopafdeling en je dealers van gerichte input voor betere verkoopresultaten op korte termijn.

Je merk als magneet op lange termijn: de creativiteit

Het geheim achter veel succesvolle maakbedrijven is een krachtig merk. Want als prijzen, voorwaarden en efficiëntie onder druk liggen, maakt een sterk merk het verschil. Terwijl je op korte termijn datagedreven leads genereert, kun je de kracht van creativiteit benutten om je merk te versterken. Begin bijvoorbeeld met een onderscheidende (her)positionering en unieke storytelling. Ontwikkel een eigen merkverhaal dat verbindt, inspireert en motiveert en de basis is voor een brand- en contentmarketingstrategie die jou een voorsprong geeft. Een sterk merk is ook het ideale startpunt voor marketing automation die leads blijft genereren. 

Tijd om ook je marketing te innoveren?

De B2B-marketing voor de maakindustrie van morgen vraagt vandaag om andere strategieën. Benut je nu de kracht van digitale tools, data en creativiteit, dan blijf je relevant voor je afnemers en werk je aan een automatische stroom aan leads - jaar in, jaar uit. Tijd om jouw merk opnieuw op de kaart te zetten en daarmee recht te doen aan de goede naam van de Nederlandse maakindustrie van nu en de toekomst. 

logo juiste formaat (22)

NxtGen Brand Creatives helpt maakbedrijven om hun verhaal te vertellen en daarmee hun merk op lange termijn te versterken. NxtGen implementeert een datagedreven creatieve aanpak, volgens het NxtGen Multiplier Model. Enerzijds gericht op het snel genereren van leads en het identificeren van hot prospects, anderzijds op een sterk merk dat helpt om structureel klanten te vinden en te binden. Door data te combineren met creatieve marketingstrategieën, stimuleert NxtGen de groei voor klanten. Met onderscheidende positionering, identity en campagnes die altijd voorspelbare resultaten behalen. NxtGen heeft een portfolio met werk voor industriële (wereld)marktleiders als Stertil, SafanDarley en Maars Living Walls.

Meer ‘hot leads’ voor je salesafdeling en je dealernetwerk begint met een doeltreffende aanpak op korte termijn, zodat je snel resultaat ziet. Dat vraagt om de juiste inzet van data en creativiteit.

Meer weten?

Lees in het artikel Online marketing inzetten in de technologische industrie meer over de manier waarop je binnen technologische industrie marketing op een gedegen manier kan inzetten om de branding van het bedrijf en het salesproces te ondersteunen.