Skip to content
Waarom, Hoe, Wat en Wanneer

Online marketing inzetten in de technologische industrie

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Forward Marketing en bevat bijdragen van Datawerf, Windeck Shipfloors en NxtGen Brand Creatives

Online marketing is tegenwoordig de primaire vorm van marketing geworden.
Offline activiteiten dienen als ondersteuning van je online activiteiten. Hoe zorg ik ervoor dat de online activiteiten voor mij werken?

22 (1)

Waarom online marketing inzetten in de technologische industrie?

Digitale aanwezigheid en communiceren is cruciaal. Dit komt door verschillende factoren:

  • De verjonging van je doelgroep (40-) is gewend aan digitaal en halen hun informatie hier.
  • Het verkoopproces verloopt tegenwoordig voor 90% digitaal.
  • De klant wil (digitaal) bekend zijn bij de afnemer tijdens vervolgcontact in het verkoopproces.
  • De toegenomen concurrentie door de wereldwijde acceptatie van video meetings, vooral sinds de uitbraak van COVID-19. Concurrenten kunnen makkelijker jouw gebied betreden.
  • Het positioneren van het bedrijfsprofiel is voor zowel werving aan klantzijde, als bij potentiële werknemers noodzakelijk.
  • Werving van personeel vindt tegenwoordig voor 90% online plaats en is steeds meer een marketing uitdaging.

Het behouden en aantrekken van personeel en klanten is essentieel voor het succes van een bedrijf. Maar ook een heldere positionering, een onderscheidend verhaal en actieve communicatie zijn belangrijk om succesvol te communiceren met personeel, klanten, prospects en leveranciers.

4-2

Hoe kun je online marketing inzetten in technologische industrie?

Belangrijk om te realiseren is dat online of digitale marketing een proces is en geen eenmalig projectmatig iets. Je ontkomt er dus niet aan om een medewerker hiervoor te werven of iemand in de organisatie te vinden die zowel tijd als kennis heeft. Een andere veelgebruikte mogelijkheid is natuurlijk een extern bureau in de hand te nemen. Let er dan wel op dat deze gewend is om te werken als externe marketingafdeling en duidelijke kennis heeft van techniek marketing.

Het mooie van digitale marketing is dat heel veel op basis van data te sturen is. Dit zorgt ervoor dat marketing niet langer een zwart gat is maar een op resultaat gericht proces. Handig hierin is een zogenaamd Marketing Dashboard waar je alle data en resultaten in één handig management dashboard kunt zien zodat je snel en efficiënt kunt sturen.

De meeste industriële bedrijven maken een technisch complex product. Ze bevinden zich in een markt met een relatief kleine doelgroep en lange salestrajecten of klantreis. Het is van belang je dan te realiseren dat online marketing voor Techniek een wezenlijk andere aanpak vergt dan “normale” online marketing. Standaard leadgeneratie technieken die veel gebruikt worden in andere branches werken vaak simpelweg niet.

Heb je je marketing datagericht ingericht, dan is het verstandig om dit te koppelen aan meetbare doelen. Je marketing buro kan je hierbij helpen. Online marketing is vaak een flinke investering het is daarom aan te raden om bij die vaststelling van die doelen ook een ROI verwachting te bespreken. Zowel op korte als op lange termijn.

5-3

Wat moet je als eerste doen?

Wil je een goede marketingstrategie opzetten? Dan is het belangrijk om allereerst de basis op orde te hebben. In Stap 1 zijn de volgende elementen belangrijk:

  • Doelgroep analyse - Ken je doelgroep. Begrijp hun behoeften, interesses en hoe ze beslissingen nemen.
  • Positionering - Definieer wat jouw bedrijf uniek maakt en waarom klanten voor jou zouden moeten kiezen boven de concurrentie.
  • Merkidentiteit - Ontwikkel een sterke merkidentiteit, inclusief een logo en kleurenschema die consistent wordt gebruikt op alle kanalen.
  • Website - Een professionele, gebruiksvriendelijke website die geoptimaliseerd is voor zoekmachines (SEO) en mobiel gebruik.

Met een doeltreffende digitale strategie en de juiste digitale B2B-marketing-technieken kun je als maakbedrijf het maximale halen uit je investeringen in marketing en sales en zorgen voor nieuwe leads op korte en lange termijn. Hoe? Met data en creativiteit. In het artikel Nieuwe leads door data & creativiteit gaat NxtGen Brand Creatives hier dieper op in. 

Wanneer en wat?

Net zoals bij elk proces is het nemen van de juiste stappen in de juiste volgorde
een belangrijk iets. Je moet eerst de basis in orde hebben, de fundering als het
ware en daarna verder uitbouwen.

Hieronder hebben we het in fases opgedeeld:

infographic stappenplan marketing strategie

Forward Marketing en Smart Industry hebben hiervoor samen een uitgebreider
stappenplan ontwikkeld wat helpt deze stappen te zetten en dat je gratis kunt
downloaden onderaan dit artikel of door op deze link te klikken.

Wat levert goede online marketing het bedrijf nog meer op?

Door digitale marketing tools effectief te gebruiken, kunnen bedrijven hun bereik
en zichtbaarheid vergroten, zichzelf positioneren als industrie leiders en meer
prospects en personeel aantrekken. Maar behalve die zijn er nog een aantal
effecten:

  • controle over ROI op marketing
  • verhoging efficiency op binnendienst en service druk, dus besparing
  • koppeling met interne systemen
  • verhoging algemene naamsbekendheid en imago
  • vastlegging informatie
  • door structurele marketing wordt het bedrijf bestendiger

Door online marketing als proces in je bedrijf te introduceren zorg je er voor dat je organisatie ook in de toekomst blijft floreren. Het is dus niet de vraag óf je structureel aan online marketing als proces moet gaan doen maar wanneer.

3-2

Praktijkvoorbeelden

Website optimalisatie en actieve vindbaarheid

Tempo Trommels & Rollen heeft recent met ondersteuning van Forward Marketing succesvol Stap 1 en Stap 2 van hun marketing transitie afgerond en vertelt daar graag over.

Website optimalisatie en actieve vindbaarheid

Online marketingstrategie en -content voor nieuwe webshop

Windeck Shipfloors heeft eind vorig jaar deelgenomen aan een traject van Datawerf met een online marketing vraagstuk voor hun nieuwe webshop. Om klanten beter en sneller te bedienen met het bestellen van scheepsvloeren en alles wat daar aan hulp- en onderhoudsmaterialen bij hoort, heeft Windeck een webshop laten bouwen. Daarin kunnen klanten makkelijk en snel vloeren en onderdelen bestellen. Dit zorgt voor een efficiencyslag in het salesproces, omdat klanten sneller tot een deal komen.

Windeck Shipfloors-Pacific-Oak

Leadgeneratie

CF Industrial is in samenwerking met Forward Marketing druk bezig met Stap 3 en heeft ervaren dat het een impactvolle stap is die zowel spannend als intensief is. 

Een sterke branding voor CF Industrial

Marketing toegespitst op de technologische industrie

Zoals gezegd is marketing voor techniek een specifieke discipline. Het is daarom belangrijk om samen te werken met marketing bedrijven die bekend zijn met de branche en weten waar de uitdagingen zitten. Zo kan je het meeste resultaat behalen uit je marketing inspanningen.

De juiste boodschap of positionering in combinatie met een keuze voor de juiste
kanalen en marketing activiteiten, is de basis van een succesvolle marketing aanpak. Een nieuw product in de markt zetten of de juiste markt vinden? De aanpak in dergelijke situaties is heel specifiek én voor elk bedrijf anders.

Niet iedere ondernemer wil deze strategie zelfstandig op stellen en vertalen naar
effectieve marketing activiteiten. Laat je hiervoor dan altijd ondersteunen door
technische marketing specialisten die samen met jou deze vertaalslag kunnen
maken.

2-1

Marketingadviseurs in de maak- en technologische industrie

Binnen het netwerk van Smart Industry zijn verschillende partijen te vinden die gespecialiseerd zijn in marketing oplossingen voor de technologische industrie:

Beweeg mee met je doelgroep en zorg voor inzicht en controle
Whitepaper

Marketing in de technologische industrie

Forward Marketing en Smart Industry hebben een uitgebreid stappenplan ontwikkeld wat jou helpt de juiste stappen te zetten naar een gedegen marketingproces. 

Kaft wp Marketing