Skip to content

Innovation Dynamics – samen methodisch een innovatiestrategie ontwikkelen

Een bijdrage van: BouwLab R&Do

Innovatie is een belangrijke factoor in het behouden van concurrentievoordeel. Hiervoor een doordachte strategie ontwikkelen is daarom essentieel. Maar vaak wordt de menselijke factor over het hoofd gezien in het innovatieproces, wat kan leiden tot mislukkingen door gebrek aan kennis, ervaring en weerstand tegen verandering. BouwLab's Innovation Dynamics biedt een gestructureerde aanpak om deze cruciale gesprekken te faciliteren en een solide basis te leggen voor een strategie die aansluit bij de doelen en competenties van de organisatie. Met een focus op het betrekken van medewerkers bij innovatievraagstukken, helpt deze methode organisaties om effectief te navigeren door een snel veranderende marktomgeving en hun concurrentiepositie te versterken.

Afbeelding Bouwlab

“Komt een manager terug van een beurs, zegt hij: “Ik heb nu toch iets nieuws en geweldigs gezien, dat moeten we ook hebben!”

Er is niks mis mee om tot de “early adaptors” of “early majority” te horen, maar de cruciale vraag is of een product of innovatie die elders succesvol is gebleken voor jou en jouw klanten dezelfde waarde genereert. 

Steve Jobs gaf al aan dat het van groot belang is om zorgvuldig te zijn welk idee je oppakt: 

“People think focus means saying yes to the thing you’ve got to focus on. But that’s not what it means at all. It means saying no to the hundred other good ideas that there are. You have to pick carefully. I’m actually as proud of the things we haven’t done as the things I have done. Innovation is saying no to 1,000 things.” 

 

Uit deze quote spreekt een duidelijke gerichtheid in het innovatieproces. Niet lukraak dingen initiëren, maar keuzes maken op basis van een duidelijke strategie en een uitgesproken focus op de cruciale elementen. Eén van die elementen is de factor mens, - en die wordt vaak onderschat. Onderzoek laat zien dat innovaties vaak stranden door het ontbreken van de juiste kennis en ervaring en door weerstand tegen verandering (in de markt, bij de klant of in het eigen bedrijf).

Maar al te snel wordt innoveren vertaald in het toepassen van een nieuwe technologie, waarbij over het hoofd wordt gezien of het daadwerkelijk past bij de strategische doelstellingen én of de organisatie in staat is om de innovatie ook daadwerkelijk in te passen in de bestaande bedrijfsvoering. De vraag is niet alleen hoe je met de overvloed aan ideeën, mogelijkheden en technologieën de juiste keuzes maakt, maar ook of de noodzakelijke kennis en vaardigheden binnen de organisatie aanwezig zijn of moeten worden opgebouwd.

Het is belangrijk om hierover het juiste gesprek te voeren binnen je team, je organisatie, met stakeholders en vooral klanten. Zo krijg je een diepgaand inzicht en begrip van de behoeften, de haalbaarheid en de levensvatbaarheid van het product of de dienst. Ook helpt dit om te kijken naar het lerend vermogen van de eigen organisatie en welke kennis en vaardigheden nodig zijn om een innovatie te laten slagen. Een succesvolle innovatiestrategie is immers gericht op het leveren van oplossingen met impact en waarde voor de klanten.

In gesprek over een passende innovatiestrategie  

Het door BouwLab ontwikkelde Innovation Dynamics is een serious game om het gesprek over de te kiezen innovatiestrategie te faciliteren. Op een interactieve manier gaan deelnemers aan de slag om in gezamenlijkheid een basis te leggen voor een innovatiestrategie, passend bij de doelstellingen en competenties van de organisatie. Dit gebeurt aan de hand van de volgende stappen: 

Afbeelding3 Bouwlab

  1. We beginnen met het doel, het bepalen van de gewenste resultaten c.q. impact
  2. Vervolgens stellen we vast welke externe factoren een rol spelen, die de noodzaak en / of urgentie bepalen
  3. Confrontatie van de gewenste resultaten met de externe factoren geven richting aan de domeinen waarop de innovaties plaats kunnen vinden
  4. De domeinen bepalen de technologieën en methodieken die ingezet kunnen worden om de resultaten te bereiken
  5. Als laatste wordt vastgesteld welke competenties en vaardigheden binnen de organisatie (of bij partners) aanwezig moeten zijn om de innovatie te realiseren. 

Deze laatste stap is een belangrijke factor voor het slagen van innovaties. De kennis, kunde en vaardigheden van medewerkers op alle niveaus bepalen vaak of een innovatie slaagt of niet. Dit wordt vaak aangeduid met de term “sociale innovatie": het betrekken van medewerkers bij innovatievraagstukken die spelen binnen de organisatie.  

In elke fase maak je gebruik van een aantal kaarten die de verschillende componenten van een innovatiestrategie weergeven. Daardoor wordt de integraliteit van de strategie duidelijker zichtbaar, wordt voorkomen dat innovatie plaatsvindt zonder de menskant daar nadrukkelijk bij te betrekken en wordt het makkelijker om de juiste keuzes te maken. 

Zoals Steve Jobs benadrukte, gaat het niet alleen over het omarmen van de juiste ideeën, maar ook over het durven afwijzen van talloze andere opties. Dit vereist een zorgvuldige afweging van de potentiële waarde en impact van elke innovatie. Het keuzeproces kanaliseert het gesprek tussen mensen en verschillende lagen van de organisatie. Er ontstaan vrij snel samenhangende verhaallijnen rondom kansrijke innovatie-initiatieven en de belangrijkste randvoorwaarden. 

Door deze methodische benadering te volgen kunnen organisaties hun innovatie-inspanningen effectief sturen, hun concurrentiepositie verbeteren en human capital gericht versterken in een steeds sneller veranderende marktomgeving. 

Aan de slag met Innovation Dynamics

Wil je meer weten over deze ‘serious game’? Neem dan contact op met Wilfried Hoffman van BouwLab R&Do via wilfried@bouwlab.com

Het gaat niet alleen over het omarmen van de juiste ideeën, maar ook over het durven afwijzen van talloze andere opties.

Meer weten?

Lees hier meer over welke belangrijke rol Human Capital, Smart Working en een cultuur van continu leren spelen in de transities binnen de maakindustrie.