Marvo Technologies' deelname aan het Data Readiness Program

Data Value Center - Smart Industry
Smart Industry

Het Data Value Centre - Smart Industry (DVC-SI) organiseerde in februari 2021 het Data Readiness Program, een programma speciaal voor maakbedrijven die hun organisatie datagedreven willen optimaliseren. We spraken we met Ronald van Uffelen, managing director van Marvo Technologies in Tilburg. Hij nam deel aan de eerste editie van het Data Readiness Program: “Je kunt een stuk verder komen dan je vooraf gedacht zou hebben.”

WAT DOET MARVO?

"In 1947 is Marvo ontstaan uit de VOLT fabriek in Tilburg, waar ze radio’s maakten. Inmiddels, bijna 75 jaar later, zijn we gespecialiseerd in het verspanen van metaal en kunststof, waarbij onze specialisatie ligt in grote series, vanaf 1000 stuks. De onderdelen worden gemaakt uit stafmateriaal, dit zijn staven van drie meter lang met een diameter tot 65mm. Door het inzetten van een grote variëteit aan verspanende gereedschappen voeren we diverse bewerkingen uit zoals boren, brootsen, draaien, frezen, kotteren, steken, slijpen, tappen en zagen. Op onze CNC banken kunnen we complexe producten draaien met een hoge nauwkeurigheid. Door het grote aantal bewegingsassen, oplopend tot 14 assen, kunnen we het complete product op één machine maken. Er werken hier 16 mensen, 40% van wat we maken is voor de export en we hebben zo’n 3 miljoen omzet per jaar. 15% van de tijd besteden we aan het opleiden van mensen en we werken o.a. voor ASML, Tesla, DAF en onze grootste klant is een fabrikant van motorfietsen uit Oostenrijk, KTM."

GAAT HET GOED?

“Dit jaar zijn we maar liefst 25% gegroeid, in vergelijking met vorig jaar zijn we zo’n 70% gegroeid. We kampten vorig jaar met een omzetdaling van 35%. Eind maart/begin april 2020  kregen we van diverse afnemers al het signaal dat ze hun productie moesten afschalen of tijdelijk stoppen. Ook Marvo werd voor twee weken gesloten. Aan het einde van 2020 stond de teller nog op -10%. Wat de oorzaak is van de omzetstijging? Er wordt meer geconsumeerd en er zijn veranderingen in de supply chain. Zo zijn containers uit China 5x zo duur geworden. Hierdoor besteden fabrikanten hun productie steeds meer dichter bij huis uit (reshoring, red.). De vraag is hoe permanent dat is, maar vooralsnog profiteren we ervan. Daarnaast zijn bepaalde onderdelen voor fabrikanten moeilijk leverbaar. Wij kunnen nog wel aan materiaal komen maar er zijn zeker uitdagingen op sommige onderdelen. Gelukkig hebben we ook een diverse klantenkring, van ziekenhuismeubilair tot chipmachines.”

WAAROM HEB JE MEEGEDAAN MET HET DATA READINESS PROGRAM?

“Ik ben altijd wel bezig met data, dat wist onze regiosecretaris van de Metaalunie ook wel. Dus ik werd getipt om mee te doen. In eerste instantie was ik sceptisch: je weet niet wat je moet verwachten, ook omdat ik dacht dat de BOM er vooral is voor grote bedrijven, met grote investeringen. Ik wist niet dat ze voor MKB maakbedrijven dit soort activiteiten organiseerden. Daarnaast wordt er bij data altijd snel gesproken over big data, maar dat is internet en dat gaat niet over je eigen berg data. Het heeft altijd pas zin als je het gaat gebruiken om er beslissingen op te kunnen baseren. Je moet er dus echt iets mee kunnen doen, anders heeft het geen zin. En dat bleek achteraf ook het geval te zijn.”

HAD JE VOORAF EEN DOEL VOOR OGEN?

“Nou, dat was eigenlijk heel toevallig. Het team gaf aan met het DRP inzicht te kunnen geven in de voor ons rendabele klanten via data. Daarnaast kun je met de resultaten zien of bepalen hoe je op basis van de gegevens je klantenkring kunt uitbreiden. En dat is precies waar ik zelf al mee bezig was. Ik had namelijk net een student van Fontys aangenomen om voor ons uit te zoeken wat nu eigenlijk de typische klant van Marvo is en hoe we kunnen inspelen op de behoefte van die klant. En daar sloot dit op aan.”

Marvo_Comp_02a.jpg

HOE GING DAT IN ZIJN WERK?

“Na een telefonische intake waarin de match werd gemaakt, ben ik met het programma gestart. In totaal deden er acht bedrijven mee in een programma van 10 weken. Vanwege corona was alles online, wat eigenlijk vanwege de efficiëntie erg prettig was. Het totale programma was logisch opgebouwd, stap voor stap kreeg je inzicht in je eigen data, de (on)mogelijkheden hiervan en het opstellen van een eigen dashboard, waar al die data samenkomt. We gebruikten hiervoor Microsoft Power BI (Business Intelligence, red.). Omdat er gevoelige informatie wordt gedeeld over bijvoorbeeld klanten, omzet en marges, is alles wat werd gedeeld, geheim.“

WAT VOOR INZICHTEN HEB JE GEKREGEN?

“Je gaat nadenken waar je je informatie vandaan haalt. Je krijgt inzicht in waar alle info zit in al die verschillende systemen die ik heb en welke ik nodig heb om bepaalde inzichten te krijgen. Daarnaast krijg je inzicht in de kernklant. Wat is nu de typische klant waar je voor werkt en wat past bij jouw bedrijf? Dit is niet persé de grootste klant maar de klant waarop je met je processen het meeste op ingespeeld bent. Kun je dit uit je data halen? Wat opviel was dat alle deelnemers moeite hadden met het inzichtelijk krijgen wat je aan een klant verdient. Iedereen weet wel wat je top 10 klanten zijn qua omzet, want dat is makkelijk te meten. Maar als je de marge wilt weten, dan moet je weten wat de kosten zijn en die moet je allemaal gaan toerekenen. En die informatie is lastig naar boven te krijgen met de info die je hebt. Dus je ziet ook de mankementen in je eigen proces.”

Marvo_Comp_01a.jpg

“JE KUNT HEEL VEEL INFORMATIE UIT JE BESTAANDE DATA HALEN MET BEHULP VAN DE MENSEN DIE HET PROJECT BEGELEIDEN. JE KUNT EEN STUK VERDER KOMEN DAN JE VOORAF GEDACHT ZOU HEBBEN.” - Ronald van Uffelen, managing director van Marvo Technologies in Tilburg

"Een ander belangrijk inzicht is: Hoe goed maak je gebruik van je gegevens? In hoeverre neem je jouw besluiten op basis van die gegevens? Organisaties die in hogere mate beslissen op basis van data zijn over het algemeen succesvoller. Je kunt wel dingen doen op onderbuikgevoel maar als je het meer kan onderbouwen met gegevens weet je zeker dat je de goede richting uitgaat. Het programma is een start geweest om je bewust te maken. Aan het einde maak je ook een actieplan om het dasboard wat je hebt gemaakt nog beter te krijgen, nog meer inzicht te krijgen voor de toekomst."

WAT HEB JE MET DE INZICHTEN GEDAAN?

“Een aantal dingen. Zo gaan we proberen data te halen uit onze machines om te kunnen voorspellen of te kunnen voorkomen. Dit willen we doen met behulp van IoT (Internet of Things, red.). Ook willen we kijken wat de bezetting is van de machinegroep. Als je dat weet kun je je investeringsbeslissing beter afstemmen en onderbouwen. Je ziet ook de imperfecties van je huidige systeem en gaat daarover nadenken, dat zit ook in het programma; de roadmap, hoe ga je het dashboard aanscherpen en verbeteren. Daarnaast gaan we met de opgehaalde data de website optimaliseren en de positionering aanscherpen.”

BEVEEL JE DEELNAME AAN HET DATA READINESS PROGRAM AAN?

“Ja, zeker. Je haalt er echt informatie uit waar je wat mee kunt. Dat komt ook omdat er een goed team op zat, vanuit het DVC-SI. Kundige mensen. De investering in tijd en kosten is het zeker waard.“

HOE ZIET DE TOEKOMST ER UIT VOOR MARVO?

“Nou heel mooi, we gaan dus inhoudelijk dingen doen met IoT, we gaan naar een papierloze fabriek, dat hebben we al voor een groot deel kunnen bereiken door ons kwaliteitssysteem in een computersysteem onder te brengen. Onze slogan is ‘verleg je grenzen in techniek’: soms in moeilijkheidsgraad maar vaak ook in productiviteit, dus we zijn daar continue mee bezig. En volgend jaar bestaan we 75 jaar. Dus het ziet er rooskleurig uit!”

RONALD WAS TE GAST BIJ HET 10e DVC-SI TAFELGESPREK

Op 16 juli 2021 jl. was Ronald van Uffelen, managing director van Marvo Technologies gastspreker tijdens het 10e DVC-SI Tafelgesprek. Ronald deelde zijn ervaringen en praktische tips over hoe je ook jouw marge kunt optimaliseren met behulp van data. Dit DVC-SI tafelgesprek is - net als alle andere voorgaande gesprekken - terug te kijken via het YouTube kanaal van DVC-SI.

MEEDOEN MET HET DATA READINESS PROGRAM?

Wil jij, net als Ronald, ook weten hoe je de marge in jouw organisatie kunt optimaliseren? 15 oktober 2021 kun je als MKB ondernemer in de maakindustrie weer meedoen aan een nieuwe editie van het Data Readiness Program. Onder begeleiding van experts van het Data Value Center - Smart Industry (DVC-SI), Jheronimus Academy of Data Science (JADS) en Brabantse Ontwikkelings Maatschappij (BOM), ga je aan de slag met operationele, financiële en klantdata.

In 10 weken krijg je inzicht in jouw bedrijfsdata en maak je onder begeleiding van experts jouw eigen real-time dashboard. Daarmee kun jij betere strategische beslissingen nemen om jouw marge en organisatie te optimaliseren. Wil je meer weten over het Data Readiness Program? of wil je jouw plaats meteen reserveren voor 15 oktober? Schrijf je dan hier in. Heb je nog vragen? Stuur dan een email naar: datavaluecenter@smartindustry.nl

OVER HET DATA VALUE CENTER - SMART INDUSTRY

Ondernemingen helpen meerwaarde te creëren en concurrerender te worden met data, dat is het doel van het Data Value Center – Smart Industry (DVC-SI). Met een onafhankelijke en laagdrempelige aanpak helpen we MKB ondernemers in de Nederlandse maakindustrie in te spelen op de zich snel ontwikkelende data-economie om de concurrentiepositie te versterken. Dat doen we onder meer door het bundelen en toegankelijk maken van kennis, kunde en samenwerkingsinitiatieven.

/

Contactpersoon

Voor vragen, of meer informatie, neem vrijblijvend contact op met:

Foto contactpersoon
Naam: Gerard Blom
Functie: Programma Manager Hub Zuid en Data Value Center - Smart Industry (DVC-SI)
E-mail: gblom@bom.nl

Ontdek hoe uw bedrijf ook mee kan doen

DVCI-SI: Nog efficiënter energiebeheer dankzij data

rapport/publicatie
Download rapport/publicatie
thumbnail

Meer inspirerende projecten

thumbnail

IHI Hauzer Techno Coating: Het scheelt geld als een monteur niet helemaal naar Japan hoeft

Big Data en AI

Het bedrijf IHI Hauzer Techno Coating is gespecialiseerd in het ontwerpen, ontwikkelen en plaatsen van coatingmachines. De 52-jarige Rik Smabers (COO) is verantwoordelijk voor de operations: ‘Wij ontwikkelen en verkopen gemiddeld zo’n 25 machines per jaar. Een machine kost tussen de 500.000 euro en 4 miljoen euro per stuk.’

thumbnail

De Cromvoirtse: Tijd en geld besparen dankzij Smart Industry

Flexibele processen

Batchgrootte 1 en maatwerk op grote schaal. Het zijn zeer uitdagende trends voor maakbedrijven en hun toeleveranciers. Ze moeten steeds kleinere series produceren zonder dat de kostprijs mag oplopen. Binnen het fieldlab ‘Flexible manufacturing’ werken meer dan twintig partijen aan verschillende oplossingen.

thumbnail

Van den Borne Aardappelen: Meetbaar maken wat je aan het doen bent

Big Data en AI

Jacob van den Borne van Van den Borne aardappelen past precisielandbouw toe. Precisielandbouw is op het juiste moment op de juiste plaats de juiste teeltmaatregel toepassen dankzij het gebruik van Big Data en the Internet of Things.

thumbnail

Bregil: Smart door slim werken

Smart Industry

Bregil is een One Stop Shop in metaalwerkproducten in metaal voor onder andere winkelinrichtingen, displays, meubelen en machinebouw. Wat zij smart doen is slim werken en dat niet perse door innovatieve machines (ook al hebben ze deze wel in huis). Vooral mensen erbij te betrekken en slimme manier plannen

thumbnail

Cool Industries, Pathema en Ericsson: Slim beheer van koeltorens en waterbehandelingsinstallaties

Industrial IoT

Cool Industries ontwikkelt de meest duurzame en energie-efficiënte koeltorens en verdampingscondensors. Het bedrijf richt zich op de complete levenscyclus van zijn installaties, van ontwikkeling tot plaatsingen en van onderhoud tot vervanging.

thumbnail

CNC-Consult & Automation: Kies voor slimme oplossingen

Big Data en AI

CNC-Consult is gespecialiseerd in servicegerichte verkoop van CAD-software, CAM-software, CAI-software, gereedschap-beheer, PDM (Productie Data Management), Planning en MES. Innovatieve producten die worden gecombineerd met praktijkgerichte ondersteuning van ervaren consultants.