Skip to content
Van Raam

Van familiebedrijf naar innovatieve werkgever

 

Van Raam, producent van aangepaste fietsen, heeft zich ontwikkeld tot een toonaangevend voorbeeld van sociale innovatie. Marjolein Boezel, die samen met haar broer Jan-Willem en zwager Ronald Ruesink sinds 1999 de directie vormt, deelt van hoe zij als familiebedrijf uitgroeiden tot een werkgever die voorop loopt in medewerkerstevredenheid en innovatie.

Van Raam 2

 

De wortels van sociale innovatie

"Het zat eigenlijk al in ons DNA," vertelt Marjolein. "Toen ik in 1993 bij mijn ouders in het bedrijf kwam, was ik medewerker nummer 13. Nu hebben we meer dan 300 medewerkers." De sociale inslag van haar ouders vormde de basis voor wat later zou uitgroeien tot een doordachte strategie van sociale innovatie.

Marjolein benadrukt dat de groei van het bedrijf hand in hand ging met de ontwikkeling van hun aanpak. "Als het bedrijf groeit en het aantal medewerkers ook, moet je dit wel meer gaan organiseren en structureren. Dat hebben wij uiteindelijk ook gedaan."

Het 'meetlatje van Van Raam'

Centraal in de aanpak van Van Raam staat wat Marjolein het 'meetlatje van Van Raam' noemt. "We hebben onze waarden en competenties vastgelegd. Deze vormen de basis voor onze bedrijfscultuur." De kernwaarden - ontwikkelen, ondernemen, samenwerken, impact maken en 'D'r an' (aan de slag gaan) - werden gezamenlijk geformuleerd met medewerkers uit alle lagen van het bedrijf.

"Deze waarden hebben we een aantal jaren terug, samen met 16 medewerkers, geformuleerd," legt Marjolein uit. "Dat waren niet alleen managementteamleden, maar ook medewerkers op cruciale posities in het bedrijf. Zij waren en zijn de ambassadeurs van onze visie."

Leiderschap en verantwoordelijkheid

Een cruciaal element in Van Raam's succes is het 'accountable leadership' programma. "We verwachten van ons management dat ze rekenschap afleggen voor de prestaties van hun afdeling," legt Marjolein uit. "Het gaat erom dat ze beslissingen nemen alsof het hun eigen bedrijf is."

Dit programma draagt bij aan een cultuur van verantwoordelijkheid en betrokkenheid. "Als je je accountable voelt voor wat je doet, vergroot je betrokkenheid en weet je heel goed wat je toevoegt aan een team," zegt Marjolein. "En wat het gevolg is, als je er niet bent."

Investeren in mensen

Van Raam ziet investeringen in medewerkers niet als kostenpost, maar als essentiële investering. "We leggen veel nadruk op persoonlijke groei, die samen moet vallen met de groei van het bedrijf," zegt Marjolein. Dit uit zich in regelmatige 'heisessies' met het managementteam en een proactieve benadering van opleidingen en ontwikkeling.

"Een tot vier keer per jaar organiseren we een heisessie met het hele managementteam," vertelt Marjolein. "We gaan dan in gesprek over algemene ontwikkelingen, planning, persoonlijke ontwikkeling. We zijn vrij open in onze communicatie, we delen veel met onze medewerkers."

Transparantie en vertrouwen

Openheid speelt een sleutelrol in de bedrijfscultuur. "We zijn vrij open in onze communicatie en delen veel met onze medewerkers," vertelt Marjolein. "Dit creëert begrip, verbinding en een intrinsieke motivatie die onze productiviteit heeft versterkt."

Deze transparantie strekt zich ook uit tot de manier waarop Van Raam omgaat met uitdagingen en fouten. "We geven niet alleen aandacht aan zaken die fout gaan en zorgen ervoor dat iets niet opnieuw gebeurt, maar vieren ook successen met elkaar," benadrukt Marjolein.

Innovatie en efficiëntie in balans

Van Raam streeft ernaar een datagedreven 'Industrie 4.0' organisatie te worden, zonder de menselijke factor uit het oog te verliezen. "Als je digitale veranderingen doorvoert, moet dat voor de mensen wat opleveren," benadrukt Marjolein. "Hun werk moet interessanter worden, bijvoorbeeld omdat saai en repeterend werk door een robot of computer wordt gedaan."

Ruimte voor creativiteit

Om innovatie te stimuleren, heeft Van Raam een aparte 'Ideeënfabriek' opgezet. "Om innovatief te zijn, moet je vrij kunnen denken," legt Marjolein uit. "Dat vraagt om een ander type mensen, om avonturiers." In deze aparte locatie werken vijf medewerkers samen met studenten aan nieuwe ideeën, los van de dagelijkse productieprocessen.

"Niet alle projecten van de Ideeënfabriek halen de finish, maar dat hoort erbij," zegt Marjolein. "Soms ontstaan er onverwachte innovaties als 'bijvangst' van andere projecten."

Uitdagingen en groei

De weg naar sociale innovatie was niet zonder obstakels. "Geld was een van de grootste hobbels," geeft Marjolein toe. "Bijvoorbeeld de investering die we gedaan hebben om de visie te ontwikkelen. Daarvoor heb ik wel mijn best moeten doen."

Maar het doorzettingsvermogen en de visie van het directieteam hebben hun vruchten afgeworpen. Een voorbeeld hiervan is de snelle en succesvolle overname en integratie van een fabriek in Polen tijdens de coronaperiode.

Tip voor andere ondernemers

Marjolein's advies aan ondernemers die sociale innovatie willen implementeren is helder: "Begin met kijken naar wat je al doet en breng focus aan op wat je nog moet doen. Neem daarbij de vier pijlers van sociale innovatie als uitgangspunt."

Ze benadrukt ook het belang van openheid en netwerken: "Stel je open voor de ervaringen van andere ondernemers, leer van wat zij al hebben ervaren. Investeer ook in de relatie met anderen en sluit aan bij netwerken."

Door mensen centraal te stellen, open te communiceren en ruimte te bieden voor groei en creativiteit, heeft Van Raam een werkomgeving gecreëerd waar mensen graag komen werken én blijven.

Van sociale innovatie tot duurzaam succes

"Uiteindelijk leidt het ertoe dat je met evenveel of minder mensen, een grotere efficiency bereikt," concludeert Marjolein. Het is een mooi voorbeeld van hoe sociale innovatie kan leiden tot duurzaam succes in de moderne industrie, waarbij het welzijn van medewerkers en bedrijfsgroei hand in hand gaan.

We zijn vrij open in onze communicatie en delen veel met onze medewerkers. Dit creëert begrip, verbinding en een intrinsieke motivatie die onze productiviteit heeft versterkt.

Krijg hulp met jouw personeelsbeheer

Ondernemers hebben verschillende uitdagingen op het gebied van personeel, die elk een specifieke vorm van aandacht nodig hebben.

Samenwerking tussen ondernemers, medewerkers en politiek is hierbij de sleutel. Daarom bieden wij een uitgebreid overzicht van diensten en hulp die jij als ondernemer kan krijgen om jouw medewerkers op de juiste manier te begeleiden in deze nieuwe manier van werken.

smart working industrie